مظلومیت امام حسن(ع)درکلام علامه طباطبایی(ره)
حجت الاسلام محمدحسین قرنی،کارشناس ارشد مذهبي و سيرهشناس ، در موردمساله صلح امام حسن علیه السلام با معاویه خاطره ای را از علامه طباطبایی رحمة الله علیه نقل کرده که به شرح زیراست:
ایشان می گوید:
در اوایل پیروزی انقلاب یکی از دوستان کویتیام که مجلهای را در کویت منتشر میکرد، به ایران آمد. از من خواست که مقدمات مصاحبهای فرهنگی با مرحوم علامه طباطبایی (ره) را برای او فراهم کنم. خدمت مرحوم علامه رفتیم و مصاحبه مفصلی در زمینههای مختلف فرهنگی با موضوعات مختلف حدیث، کلام، فقه، اصول، تاریخ و حکمت شکل گرفت و در آن نظریات تشیع در حوزههای مختلف بیان شد.
مصاحبه ادامه داشت تا اینکه به مسأله امامت و قضیه امامت امام مجتبی علیه السلام رسید. دوست کویتی من پرسید:
«شما درباره صلح امام مجتبی علیه السلام چه نظری دارید و آن را چگونه توجیه میکنید؟»
مرحوم علامه که در طول مصاحبه با اشتیاق و با سعه صدر به سؤالات پاسخ میداد، با شنیدن این پرسش برافروخت و متشنج شد. چند دقیقهای جرأت حرف زدن نداشتیم. پس از دقایقی علامه فرمودند:
«آقا، آقا، آقا! مثل اینکه امام حسن مجتبی علیه السلام در زندگی و در امامتش مرتکب خلافی شده و در طول تاریخ هر کسی به نوعی مسأله را توجیه کرده و حالا هم نوبت به من رسیده که من چگونه آن را توجیه کنم. این چه سؤالی است که مطرح میکنید؟ وای بر ما که امام مجتبی علیه السلام در بین شیعه یک چهره مظلوم و نعوذبالله گنهکار است که عملکردش احتیاج به توجیه دارد.»
همراه با دوست روزنامهنگار کویتیام به علامه عرض کردیم که: شما در این باره توضیح بفرمایید تا مقداری زنگارزدایی و غبارروبی شود.
علامه فرمود:
«مظلومیت امام حسن علیه السلام به این نیست که قبرش چراغ و گنبد و بارگاه ندارد. ما تا اسم مظلومیت امام مجتبی (ع) را میآوریم، مسأله قبر و زائر و چراغ و فرش و گنبد را مطرح میکنیم.»
این بیان علامه قابل تعمق است. قبول نمیکنم در بین شیعیان کسی باشد که بپذیرد مثلاً؛ امام رضا (ع) به خاطر داشتن گنبد و مزار و فرش و چراغ امتیاز بیشتری از امام مجتبی (ع) دارد. کسی تصور این معنا را نمیکند. به هر حال علامه در ادامه سخنان خود فرمودند که:
«مظلومیت امام مجتبی (ع) به این است که آن حضرت بین ما شیعیان هم یک چهره متهم است.»
منبع:خبرگزاری های فارس، خبرآنلاین،14اسفند89،مشرق نیوز 10اسفند89