رقیه بنت الحسین(ع) واقعیت یا تحریف؟(3)
سومین سند اعتبار وجود نازنین حضرت رقیه(س)
3. لباب الأنساب والألقاب والأعقاب
نسب شناس معروف قرن ششم،ابن فُندُق بيهقى متوفی 565هجری قمری در لباب الأنساب در بيان فرزندانى كه از نسل امام حسین عليه السلام باقى مانده اند،مى نويسد:
ولَم يَبقَ مِن أولادِهِ إلّا زَينُ العابِدينَ عليه السلام ، وفاطِمَةُ وسُكَينَةُ ورُقَيَّةُ
از فرزندان امام حسين عليه السلام ، جز زين العابدين عليه السلام ، فاطمه ، سَكينه و رُقيّه ، باقى نماند.
لباب الأنساب والألقاب والأعقاب،أبي الحسن علي بن ابي القاسم بن زيد البيهقي،الشهير بابن فندق،ج1،ص355
ترجمه أبو الحسن بن أبي القاسم بن الحسين البيهقي
میرزا حسین نوری متوفی1320هجری قمری،در باب25،درباره ی وی میگوید:
العالم المتبحر أبو الحسن، أو الحسن بن الشيخ أبي القاسم بن الحسين البيهقي، الفاضل المتكلم، الجليل المعروف:بفريد خراسان… كان من اجلّة مشايخ ابن شهرآشوب، و من كبار أصحابنا
عالم متبحّر،ابوالحسن یا حسن بن شیخ ابوالقاسم بن حسین بیهقی،فاضل،متکلّم،جلیل،معروف به فرید خراسان….از جلیل ترین اساتید ابن شهر آشوب بوده،و از بزرگان اصحاب ما است
خاتمة مستدرك الوسائل،میرزا حسین نوری طبرسی،الميرزا الشيخ حسين النوري الطبرسي،ج3،ص99
سید محسن امین متوفی1371هجری قمری میگوید:
أقوال العلماء فيه:يستفاد مما ذكره العلماء في حقه…..انه كان لغويا نحويا صرفيا منطقيا متأدبا شاعرا أديبا ناظرا في الطب،عالما بعلم الحديث،فقيها،عالما بعلم النظر والجدال واعظا…. انه كان من أجلة مشايخ ابن شهرآشوب وكبار علماء الإمامية وقد ذكره ابن شهرآشوب في المعالم وابن الحر في أمل الآمل والأفندي في رياض العلماء والنوري في مستدركات الوسائل
از آنچه که علما در حقّش گفته اند استفاده میشود که همانا او اهل لغت،نحو،صرف ومنطق بود.با ادب،شاعر،ادیب،ناظر بر طبّ،عالم به علم حدیث،فقیه،عالم به علم نظر وجدال،واعظ….قطعا او از جلیل ترین استادان ابن شهر آشوب بوده واز بزرگان علما امامیه میباشد.ابن شهر آشوب در المعالم وشیخ حرّ عاملی در أمل الآمل(تذکرة المتبحرین)وعبدالله افندی در ریاض العلماء ومیرزا حسین نوری در مستدرک الوسائل
أعیان الشیعه،الامام السيد محسن الأمين،ج8،ص243
شبهه اوّل
خود ابن فندق در پنج صفحه قبل از بیان این مطلبش در لباب الأنساب، نام دختران امام حسین را ذکر میکند، و در آنجا نامی از رقیه نمیبرد و دختران آن حضرت را فاطمه سکینه ام کلثوم و زینب میشمارد
جواب:
روش علمای خبره در تألیف کتب این بوده که منابع متعدد معتبر را پیرامون یک موضوع جمع آوري میکردند و بعد شروع به تألیف کتاب میکردند و چون منابع معتبر گاهی باهم تنافی داشتند، این تنافی به کتاب آنها راه مییافت. ابن قندق هم چاره اي غیر از آوردن این اقوال مختلف نداشت، چرا که منابع در نزد او معتبر بود و چنین منابعی قابل اغماض نیست. اینکه ابن فندق در مقام شمارش اولاد امام حسین علیه السلام نامی از حضرت رقیه سلام الله علیها نمیبرد و در جاي دیگر نام ایشان را میبرد به خاطر تنافی در منابع میتواند باشد. از این دست تنافیها در کتب مقاتل و تواریخ کم نیست و نمیشود به همه آنها نسبت سهو داد(مثل قاتل امام حسین علیه السلام)
نتیجتاً اینکه، از نقل لباب الأنساب فهمیده میشود که در بعض منابع قدما نام رقیه سلام الله علیها آمده است و صرف وجود نام شریف ایشان در بعض منابع قدما براي استدلال ما کافی است.
شبهه دوّم
ابن فندق نوشته که غیر از زین العابدین وسکینه و فاطمه و رقیه سلام الله علیهم، کسی از اولاد امام علیه السلام باقی نماند، درحالیکه رقیه سلام الله علیها که در شام به شهادت رسید فقط سه سال داشت و نسلی ندارد تا جزء باقیماندگان امام حسین علیه السلام محسوب شود. زیرا که در کلام عرب و نسبشناسان، اگر جمله ” لم یبق الا فلان ” استعمال شود، مراد این است که فلانی براي او باقی ماند و نسل او را ادامه داد
جواب:
جمله«لم یبق الا فلان»در جایی استعمال میشود که فلانی نسل را ادامه داده باشد، این حرف درست نیست. چرا که این جمله را به دست هر عربی بدهی چه جاهل و چه عالم و چه نسب شناس، به هیچ وجه این را که ایشان فهمیده، نمیفهمد و این جمله بر فرزندي که حتی یک روز بعد پدرش زنده باشد صادق است. مثلاً در میان کتب انساب گاهی صریحاً کودکی را باقیمانده از طایفهاي میداند درحالیکه بچه عقبی ندارد. ظهورات هر کلامی در آن زبان حجت است.
موسسۀ تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج)