تربیت درنهج البلاغه
21 اردیبهشت 1394 توسط hosna
در نامه ي 31 حضرت امام علی عليه السلام خطاب به حضرت امام حسن عليه السلام می فرمايد:
فان العاقل يتعظ بالادب و البهائم لا تتعظ الا بالضرب.خردمندان، قابل تاديب و تربيت هستند و بهائم جز از طريق تنبيه، پرورش نمييابند.
در تربيت انسان، دو روش اعمال می شود:
- روش اول، تربيت بمعنای واقعی است و مباني اساسي آن فهم و تعقل است. اين روش ميگويد: در تربيت افراد، بايد از قدرت فهم آنها استفاده نمود و به آنها در ارزيابي عقايد و انديشه ها کمک نمود. همانطور که در پيش گفته شد، آموزش نيز به دو صورت انجام ميگيرد. آموزشی که جنبه ي تربيتی دارد، مبتني بر بکار انداختن فهم و استفاده از نيروي تفکر است، به اين معنا که کسب عادات، فرا گرفتن، مهارتها، بررسي نظريات، مقايسه ي نظامهاي فکري، انتخاب هر نظام و مطالعه رفتار اخلاقي، همه بايد مبتني بر فهم و تعقل باشد. اين جريان تربيتي، اختصاص به انسان دارد.
- روش دوم عادات دادن طرف است که مبتني بر تکرار و تمرين و تداعي معاني و تلقين پذيري است. اين روش هم در مورد حيوانات بکار ميرود و هم در آموزش انسان از آن استفاده ميشود. در عادت دادن، صرف مجاورت دو امر و تکرار اين مجاورت، سبب ميشود که موجود زنده از يک امر به امر ديگر، منتقل شود. گاهي رفتاري از موجود زنده سر ميزند، مربي براي تثبيت اين رفتار در موجود زنده، به محض مشاهده آن به او پاداش ميدهد و همين امر سبب تثبيت آن رفتار در موجود زنده ميشود. بايد عادت دادن را جريان شرطي، تشکيل دهد و وقتي اين روش در مورد انسان بکار رود و موضوع آموزش، عقايد و نظريات خاص باشد، علاوه بر تکرار، ارائه ي موضوع مورد نظر، فرد را به پذيرش بدون چون و چرا ترغيب مينمايند. به سخن ديگر، فرد در اثر برخورد به يک عقيده يا يک اصل يا يک نظريه و تکرار اين امر، خود بخود آن را ميپذيرد. در اين جريان، تکرار و تمرين جاي فهم را گرفته و تلقين پذيري جاي تقعل را احراز ميکند. متاسفانه، همان طور که گفته شد، روش عادت دادن در مورد انسان نيز بکار ميرود. البته مربيان واقعي اجراي اين روش را در مورد انسان، امري مخالف تربيت تلقي ميکنند. در سخن حضرت، تربيت و پند گيري از طريق فهم و تعقل به انسان اختصاص يافته و پرورش يا عادت دادن از طريق تنبيه، مخصوص حيوانات است. آموزش لفظی مطالب نيز جنبه تربيتی ندارد.
برهمین اساس در گفتار حضرت علی عليه السلام، دانشی که به اين صورت آموخته شود، پست ترين دانش و دانشی که در عمق شخصيت فرد نفوذ کند، دانشی والا تلقی شده است.