اگر فضائل كربلا بيان شود؛ حج تعطيل مي شود
امام صادق عليه السلام در صحيحه، به ابن ابي يعفور مي فرمايد: فضائل كربلا آن قدر زياد است كه اگر بيان شود؛ حج به كلي تعطيل مي شود و با توجه به همين فضائل و عظمت مضجع شريف امام حسين عليه السلام است كه خداوند قبل از مكه، كربلا را حرم امن خود قرار داد. راوي مي پرسد اگر فضائل كربلا اين قدر است پس چرا زيارتش واجب نشد؟ حضرت مي فرمايد: خواست خدا همين بوده است:
عبد اللَّه ابي يعفور گفت: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه به شخصي از دوستانش فرمودند. فلاني! به زيارت قبر ابي عبد اللَّه الحسين عليه السّلام مي روي؟ آن شخص گفت: بلي من هر سه سال يا دو سال يك مرتبه به زيارتش مي روم.
حضرت در حالي كه صورتشان زرد شده بود فرمودند:
به خدائي كه معبودي غير از او نيست، اگر او را زيارت كني برتر است براي تو از آنچه در آن هستي! آن شخص عرض كرد: فدايت شوم آيا تمام اين فضل براي من هست؟حضرت فرمودند:
بلي به خدا سوگند، اگر من فضيلت زيارت آن حضرت و فضيلت قبرش را براي شما باز گو كنم به طوري كلّي حجّ را ترك كرده و احدي از شما ديگر به حج نمي رود، واي بر تو آيا نمي داني خداوند متعال به واسطه فضيلت قبر آن حضرت كربلا را حرم امن و مبارك قرار داد پيش از آنكه مكّه را حرم امن نمايد؟ابن ابي يعفور مي گويد: محضرش عرضه داشتم: خداوند متعال حج و زيارت بيت اللَّه را بر مردم واجب كرده ولي زيارت قبر امام حسين عليه السّلام را بر مردم واجب نكرده است پس چطور شما چنين مي فرمائيد؟
حضرت فرمودند: اگر چه همين طور است ولي در عين حال خداوند متعال فضيلت زيارت آن حضرت را اينگونه قرار داده است. مگر نشنيده اي كلام امير المؤمنين عليه السّلام را كه فرمودند: كف پا سزاوارتر به مسح نمودن از ظاهر و روي پا است، ولي در عين حال حق تعالي مسح روي پا را بر بندگان واجب كرده است؟! و نيز مگر نمي داني اگر موقف (محلّ محرم شدن) به خاطر شرافتي كه در حرم هست در حرم بود، افضل و برتر بود ولي خداوند متعال آن را در غير حرم قرار داده است.
قمي، كامل الزيارات، ص 449