پاسخ دوم به شبهۀ بدعت جشن میلاد پیامبر(ص)
یکی دیگر از استدلال های پوچ وبی سند جُهلای وهابیت در بدعت جشن میلاد پیامبر(ص) این بود که صحابه نيز در سالگرد ميلاد آن حضرت جشن نگرفته اند. اما درمنابع خودشان با سند معتبر، راوایاتی مبنی بر اینکه صحابه به شكرانه ولادت و بعثت پيامبر (صلي الله عليه وآله) هر هفته دو شنبه را روزه مي گرفتند.
اين مطلب در روايت صحيح مسلم آمده كه از رسول خدا در باره روزه گرفتن روز هاي دوشنه سؤال كردند، حضرت فرمودند:
اين روز زوي است كه من به دنيا آمده ام و به پيامبري مبعوث شده ام:
حدثنا محمد بن الْمُثَنَّي …عن أبي قَتَادَةَ الْأَنْصَارِيِّ رضي الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وسلم… قال وَسُئِلَ عن صَوْمِ يَوْمِ الإثنين قال ذَاكَ يَوْمٌ وُلِدْتُ فيه وَيَوْمٌ بُعِثْتُ أو أُنْزِلَ عَلَيَّ فيه …
ابو قتاده انصاري مي گويد: … از روزه گرفتن روز دوشنبه سؤال شد، حضرت فرمود: اين روزي است كه من به دنيا آمده ام و مبعوث به رسالت شده ام يا وحي بر من نازل شده است…
صحيح مسلم، ج 2، ص 819
اين روايت صراحت دارد كه از روزه روز دوشنبه سؤال كردند و حضرت روزه گرفتن در اين روزه به اين دو مناسبت تأييد كردند.
عبدري مالكي بعد از اين كه به قسمتي از اين روايت اشاره دارد، بزرگداشت اين روز را بزرگداشت ماه ربيع الاول مي داند و مي گويد:
فتشريف هذا اليوم متضمن لتشريف هذا الشهر الذي ولد فيه فينبغي أن نحترمه حق الاحترام ونفضله بما فضل الله به الأشهر الفاضلة.
بزرگداشت اين روز، به منزله بزرگداشت اين ماه است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله در آن متولد شده است. پس سزاوار است كه آن را محترم بشماريم و حق احترام را اداء كنيم و آن را بر ساير ماه ها برتري دهيم به سبب آنچه خداوند آن را برتري داده است.
المدخل ج 2،ص 3، أبو عبد الله محمد بن محمد بن محمد العبدري الفاسي المالكي الشهير بابن الحاج
بنابراين ، سخن افرادي كه بزرگداشت اين روز را به بهانه اي اين كه صحابه در اين روز كاري انجام نداده اند، زير سؤال مي برند و عيد و جشن را بدعت مي دانند، باطل است.