فضیلت فرزندآوری وفرزند پروری
فرزندآوری وفرزندپروری باهم ودر کنارهم نیز از جمله فضیلت ها وهدیه های الهی است که خداوند نسبت به جنس عاطفی زن عنایت داشته است اما متاسفانه کم کم به سمت کم رنگی وفراموشی پیش می رود وجای خودش را به نامناسبات دیگری مثل حیوانات وبی بندوباری ها و آزادی هایی هرچندمشروع داده است.
خیلی از خانمهای ما(حتی در دنیای طلبگی) به جای فرزندآوری وفرزندپروری،خود را مشغول کارهای متفرقه کرده اندوگویی این فضیلت زیبا را به دست فراموشی سپرده اند.عده ای به بهانۀ بحران اقتصادی، عده ای به بهانۀ شاغل بودن، برخی بدلیل بی حوصلگی و… از زیر بار آن شانه خالی کرده ویا به یکی اکتفا می کنند ویا اصلا فرزند نمی خواهند تا راحتتر باشند، بهتر به درس وبحثشان بپردازند، شغلشان را از دست ندهند، زندگی مجلل تری داشته باشند وَوَوَ…. .
حضرت آیت الله جوادی املی(حفظه الله) می فرمایند:
«اگر به زنها ميدان بدهند، به اين معنا که کمال زن اين باشد برود فلان جا بازي کند و جايزه بياورد! اين کمال، هنر و فضيلت زن نيست! فضيلت زن آن است که بتواند انسانِ کامل تربيت کند، مادر شود و به تعبير امام(رضوان الله عليه) از دامن او افراد به معراج بروند. تأثير مهم خانواده بر عهده ي مادر و زن است، او اين سِمَت را دارد که مجراي فيض خالقيت است»
«الان باب شده بچهها را ببرند مهد کودک و این خطر است، همین که پدر و مادر بزرگ شدند و سالمند شدند آنها را به خانه سالمندان میبرد چون مهر و عاطفه نچشید، هفت سال کودک باید در دانشگاه عاطفه باشد، تنها کسی که میتواند عاطفه را به جامعه ببرد، تنها کسی که میتواند عاطفه را به جان انسان تزریق کند آغوش مادر است، این عواطف که کم شود و زندگی گذشت و قرضالحسنهای کم شود و بانکهای ربوی زیاد شود، نتیجهاش همین ده دوازده میلیون پروندهای است که در دستگاه قضا هست.»
«ما خیال میکنیم کمال زن در این است که برای ما برود مدال بیاورد، کمال زن در مادر شدن است، در فرزند تربیت کردن است، کمال زن در اصلاح جامعه است، چرا عواطف در جامعه کم است، زن از همین حقیقت خلق شده است، به ما گفتند بیراهه بروید ما هم گفتیم چشم، فضیلت زن در این نیست، که زن و دخترما برود پایش را دراز کند و یک کسی را بزند وبرای ما مدال بیاورد،فأین تذهبون، به کجا داریم میرویم.»(سایت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء)
لذا در این خصوص به دومورد حدیث ناب از حضرت رسول صلی الله علیه واله و وصیّ برحقّش حضرت علی علیه السلام اشاره می کنیم:
فضیلت بارداری زن تا از شیرگرفتن کودک
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
- «به آن كس كه مرا به حقّ به پيامبرى و رسالت و تبشير و انذار برانگيخت زنى نيست كه از شوهرش به فرزندى حامله شود مگر اين كه در سايه خداوند عز و جل است تا آن كه درد زايمان به او برسد كه در اين صورت در برابر هر دردى آزاد سازى يك انسان مؤمن براى اوست
- و چون زايمان كند و شروع به شيردهى نمايد فرزند از شير مادرش نمى مكد مگر اينكه در برابر زن در روز قيامت نورى فروزان است كه از اوّلين و آخرين هر كس آن را ببيند شگفت زده مى شود و اين زن روزه دار شب زنده دار محسوب مى شود گر چه روزه نباشد و روزه همه عمر و شب زنده دارى همه عمر برايش نوشته مى شود
- و چون فرزندش را از شير مى گيرد، حق جلّ ذكره مى گويد: اى زن! همه گناهان پيشين تو را برايت بخشيدم كار را از نو آغاز نما.»(منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة) آیت الله بروجردی ؛ ج26 ؛ ص819)
مجاهد در راه خدا
در روایت زیبایی از حضرت امیرالمومنین علیه الصلاة والسلام است که فرمود:
«رسول خدا صلى الله عليه و آله از جهاد ياد كرد.
زنى به رسول خدا صلى الله عليه و آله گفت: اى رسول خدا! از اين جهاد براى زنان نيست؟
حضرت فرمود: براى زن در فاصله حاملگى تا زايمانش و تا از شير گرفتن فرزندش اجرى است چونان اجر كسى كه خود را در راه خدا (و جهاد) قرار داده است، پس اگر در اين فاصله بميرد موقعيّت شهيد را دارد.»
(همان،ص817)
والبته احادیثی از این دست بسیارند که به قول معروف« در خانه اگر کس است، یک حرف بس است»