تروریست ها چگونه از شبکه های اجتماعی استفاده می کند
80 در صد کسانی که منسوب به داعش هستند، از طریق شبکه های اجتماعی جذب شده اند. -بر اساس آخرین آمارها-تعداد سایت های آنان نیز از حدود دوازده سایت در سال 1997 به 150هزار سایت در سال جاری رسیده است.
کنترل کننده فتاوی در گزارش بیست و پنجم خود با عنوان “نقش گروه های الکترونیکی و شبکه های اجتماعی در جذب نیروهای تروریست … خطر و راه های غلبه بر آن” بیان کرده است که گروه های الکترونیکی و شبکه های اجتماعی مانند یوتوپ، تویتر، فیس بوک، واتس آپ، انستوگرام و غیره به مهمترین ابزار دست گروه های تروریست برای رواج افکار و اعتقادات خود، کشیدن نقشه، اجرای اهداف و جذب نیرو تبدیل شده است.
این گزارش حاکی از آن است که 80 در صد کسانی که منسوب به داعش هستند، از طریق شبکه های اجتماعی جذب شده اند. -بر اساس آخرین آمارها-تعداد سایت های آنان نیز از حدود دوازده سایت در سال 1997 به 150هزار سایت در سال جاری رسیده است.
این گزارش دلایل به کار گرفته شدن شبکه های اجتماعی توسط گروه های افراطی را به ارزان قیمت بودن آن ها نسبت می دهد. زیرا به کارگیری ابزارهای ارزان قیمت به این سازمان ها فرصت ترویج اطلاعات، ارتباط با اعضا و همچنین فرصت تبادل اطلاعات و کاهش هزینه جذب اعضا و ایجاد گروه هایی برای ارتباط الکترونیکی می دهد که اعضای آن اندیشه ها و افکار خود را در فضایی دور از سطله حکومت ها به اشتراک گذارند.
این گزارش تاکید می کند که این شبکه ها در عملیات هماهنگی میان اعضای گروها نقش دارد. همچنین تویتر را یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباط اجتماعی به شمار می آورد که طی عملیات تروریستی برای ارتباط و هماهنگی به کار می رود. ویژگی اصلی تویتر برای گروه های جهادی این است که از طریق اتفاق های بزرگ گروه های فرضی متغیر را به صورت خودکار تشکیل می دهد. این همان چیزی است که از آن استفاده می کنند. در عین حال از فیس بوک نیز جهت جذب نیروهای جدید و رواج افکار و اعتقادات خود استفاده می کنند. زیرا پرکاربردترین ابزار ارتباط اجتماعی در جذب افراد افراطی است. یوتوپ نیز یک صحنه فرضی برای تمرین است. کارکرد اصلی آن میزبانی فیلم هایی است که کاربران آن را بارگذاری می کنند تا در دسترس همگان باشد.
گذارش مذکور ویژگی های تروریست الکترونیک را این گونه بر می شمرد: پس از ارتکاب جنایات هیچ مدرک مادی بر جای نمی گذارد. این همان چیزی است که عملیات پی گیری و کشف جرم را سخت و از بین بردن مدارک را آسان می کند. همچنین مهارات و سابقه به کارگیری ابزار و تکنولوژی جدید نیز از ویژگی های کاربران این نوع تروریست به شمار می رود. این اتفاقات نیز در محیطی آرام صورت می گیرد و به قدرت و به کارگیری اسلحه نیز نیازی ندارد.
بر اساس این گزارش گروه های تروریستی از شبکه های اجتماعی برای آسان کردن مبادلات مالی در میان خود برای به دست آوردن کمک های مالی نیز استفاده می کنند. همچنین از طریق نشر خبرهای تبلیغی ازخود به عنوان شورشیان خوف آور، جنایات و آسیب های اجتماعی را از وقایع تروریستی که مرتکب می شوند، بزرگ نشان می دهند. این همان چیزی است که اعتماد شهروندان را نسبت به حکومت های خود و قدرت آنان در حمایت از مردم در برابر تروریست ها کم می کند.
طبق این گزارش سه گروه مورد هدف گروه های تروریستی هستند:
- اول افراد موافق اندیشه تروریست که اغلب آنان جوانان هستند.
- دوم افکار عمومی برای تاکید بر نفوذ این سازمان ها در جامعه یا به هدف جذب نیرو و تایید و یا ترساندن از رویاروی شدن با آنان.
- گروه سوم دشمنان در دستگاه ها و سازمان های دولتی به هدف تضعیف موضع آنان و تاثیر بر هیبت ایشان و نشان دادن آنان به شکل کسانی است که در برابر قدرت تروریست ناتوان هستند.
به نظر نویسنده این گزارش جوانان به دلیل جهل، فقر و بیکاری جذب این گروه ها می شوند. به خصوص پس از این که این گروه ها از پول به عنوان یکی از ابزارهای تحریک جوانانی استفاده کردند که رویای آینده ای بهتر را در سر می پروراندند.
این سازمان ها در چند مرحله جوانان را از طریق اینترنت جذب می کنند.
- مرحله اول این است که ولی امر دینی آنان و اعتقاد ایشان را متهم می کنند و برای خراب کردن چهره آنان تحت عنوان دوستی با کفار و تعطیل شرع خداوند تلاش می کنند. در مورد علما، نیروهای امنیتی نیز همین شیوه را به کار می برند.
- سپس دروغ هایی درباره آنان برای خراب کردن چهره ایشان رواج می دهند.