انتخابی شایسته براساس آموزه های وحی
قرآن کریم تنها کتاب جامعی است که درآن از مباحث و موضوعات مختلفی بحث شده است که نشان از گستردگی و عمق والای معارف آن است. یکی از مباحثی که در قرآن کریم به آن اهمیت خاصی داده شده مباحث سیاسی است. مسأله مهم و اساسی ارتباط دین و سیاست را می توان در معارف قرآن کریم به وضوح دریافت. از آن طرف، در مباحث سیاست با توجه به اتقان مباحث سیاسی قرآن، استفاده های فراوانی از قرآن می شود. مباحثی مانند ضرورت تشکیل دولت و حکومت، روابط بین الملل، شورا و مشورت نظام سیاسی و مفاهیم مختلف سیاسی و… ونیزکلامی است جاودان، که مقید به زمان و مکان نیست. جاری بوده و پاک ، پاک کننده و صفابخش و نور آن تا قیامت بر جانهای طالب صراط مستقیم و کمال حقیقی نور افشانی می کند.حال آیا این معجزه زنده پیامبر اعظم (ص) در انتخاب نمایندگان شایسته برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دستورات و راهکارهایی دارد؟ آیا مصادیق و مواردی در قرآن برای انتخاب نماینده وجود دارد؟ چه ویژگیهایی برای انتخاب یک نماینده لازم و مکفی است؟
قطع به یقین همۀ ما به دنبال انتخاب یک نمابنده برای مجلس شورای اسلامی هستیم نه یک مجلس لائیک و لیبرال. مجلس شورایی که مصوبات آن باید منطبق بر قرآن باشد. لذا شایسته است انتخاب برای اسلام بر اساس معیارهای قرآنی که کتاب و منبع تحریف نشده اسلامی است، صورت گیرد.
۱-ایمان:
“أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنًا كَمَنْ كَانَ فَاسِقًا ۚ لَا يَسْتَوُونَ"(سجده/18)
« آیا شخص مؤمن و شخص فاسق با هم برابرند »
ایمان به خدا باعث می شود در مسیر اجرای دستورات الهی گام برداشته و برای پیادهسازی اسلام ناب محمدی (ص) در جامعه تلاش شود. امّا آیا شرایط و خصوصیات مسلمان واقعی تنها شهادتین است. اگر کسی شهادتین را به زبان جاری کرد و سپس دنباله روی شیطان شد، آن فرد یک مسلمان به شمار میرود؟ قرآن در این باره منافق و مسلمان تفاوت قائل شده و حتی مسلمانان را نیز به دستههای مختلفی تقسیم میکند و برای هر کدام شرایط و ویژگیهایی برمیشمرد. درسوره مبارکه واقعه، عدهای از مسلمانان را اصحاب یمین معرفی میکند و عدهای را السابقون، و برای هر کدام از این دو طیف نعمات و پاداشهای مختلف اخروی برمیشمرد. پس باید بدانیم که مسلمان بودن به عمل است و فرد مؤمن و مسلمان باید در رفتار خود مسلمان بودنش را به اثبات برساند.
۲-تقوی:
« … إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ… »(حجرات/13)
…همانا که کریمترین و بزرگوارترین شما نزد خداوند با تقویترین شماست… .
تقوی یعنی در هر مکان و زمانی خدا را ناظر اعمال خود دانستن ، چنین کسی از جایگاه خود برای منافع و مطامع شخصی ، حزبی ، سببی و نسبی سوء استفاده نمی کند ، مقام و مسئولیت را به عنوان آزمایشی می بیند برای خدمت خالصانه به خلق خدای ، خداوند متعال در سوره طلاق آیه ۲و۳ نیز در خصوص تقوی می فرمایند: « و من یتق الله یجعل له مخرجاً، و یرزقه من حیث لا یحتسب، و من یتوکل علی الله فهو حسبه، إن الله بالغ أمره قد جعل الله لکل شیء قدراً» و هرکسی از خداوند پروا کند (تقوی) برای او راه خروجی ( از مشکلات ) قرار میدهد و او را از راهی که گمان نمی برد روزی می دهد.
شاید بارها مشاهده کرده باشید که فردی رفتار ظاهری و دلفریبی داشته ولی رفتار باطنی هویدا شده از آن فرد خلاف رفتار ظاهریش و ناپسندانه و منافقانه بوده است. در تاریخ مصادیق فراوانی میتوان یافت که اینگونه بودهاند و عاقبت به خیر نشدهاند.
یک نماینده سالم و مطیع اسلام باید رفتار ظاهریش علاوه بر اینکه مطابق بر اسلام است و در جهت رفع کاستیها و مشکلات مردم و طبقات محروم و مستضعف قدم برمیدارد؛ در باطن نیز همینگونه باشد. نه اینکه در باطن طرفداری از یک اندیشه غیراسلامی، حزب و جناح ضد انقلابی و … بکند ولی در ظاهر لباس اسلام و مریدی بر تن کرده و موجب فریب عامه گردد.
۳- ولایتپذیری:
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»(حجرات/1)
ای کسانی که ایمان آوردهاید از خدا و رسول خدا (ص) پیشی نگیرید ،
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِيالأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا »(نساء/59)
ای کسانی که ایمان آوردهاید از خداوند و رسول او و اولی الأمر منتخب رسول (ص) اطاعت کنید و چون در چیزی کارتان به گفتگو و نزاع کشید به حکم خدا و رسول خدا (ص) باز گردید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید …
در روزگار کنونی که صف ظالمین و مستکبران عالم با طرفداران مظلومین و مستضعفین کاملاً مشخص شده و هر کسی اگر بدون غرضورزی و منصفانه مسائل و موضوعات روز را رصد کند پی به این جبههبندی میشود. لذا اگر نمایندگان ملت قرار است در جبهه حق و برای تعالی اسلام ناب محمدی(ص) تلاش کنند، نباید با تکیه بر اصول اسلامی که مهمترین پایه آن ولایتمداری است، عمل نمایند؟؟؟ اگر قرار باشد هر نمایندهای بعد از انتخاب خود با تصمیم شخصی و نظر خودخواهانه اعمال سیاست نماید، آیا چنین وضعیتی رفتار منافقانه و بازی در زمین دشمن نخواهد بود؟؟؟
۴-پایبندی به قول و قرار:
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ »(صف/2)
ای کسانی که ایمان آوردهاید، چرا چیزی به زبان می گویید که در مقام عمل خلاف آن می کنید.
اگر شخصی ایمان و تقوی داشته باشد، امّا به گفته های خود عمل نکند، آیا این شخص می تواند مسلمان مؤمن باشد؟ خیر. بلکه این از نشانههای فرد منافق است. آیا احکام قرآن و شدّت و حدّت عذاب منافقین در قرآن را خوانده ایم؟
۵-دشمن ستیزی:
“مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ…."(فتح/29)
محمد(ص) پيامبر خداست؛ و كسانى كه همراه اويند، در برابر صاحبان جبهه کفر، سختگير و ميان خود مهربانند…”
محمد(صلی الله علیه واله) دشمنستیز بود، جانشین آن بزرگوار علی(علیه السلام) شهرت عام در دشمنستیزی داشت، جانشینان و امامان بعدی نیز بر اثر ایستادگی در این مسیر به شهادت رسیدند. علما و صلحای تابع این ائمه بزرگوار نیز در طول تاریخ رشادتها و پایمردیها کردند تا این خط استوار باقی بماند. خمینی روح خدا نیز با تأسی به پیامبر و امامانش در برابر مستکبری شرق و غرب عالم ایستاد و توانست حکومت علوی را در این سرزمین برقرار کند و در زمان حال سید علی پرچمدار مبارزه با استکبار جهانی در میان ملتها شناخته میشود.
نماینده چنین نظامی که کارنامه غنیای از حیث مجاهدتها، رشادتها و شهادتها دارد بیانصافی و حقکشی است که پشت به پشت دشمن بیرحم داده و داشتههای فرهنگی، معنوی و حیثیتی کشور را به تاراج بگذارد. نماینده این ملت سلحشور و عزتمند باید فردی از جنس همین ملت، ایستاده و دندان فشرده در برابر دشمن برای گرفتن حق خود و بریدن طمع جهانخواران از این سرزمین.
۶-شجاعت:
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَ كَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا»(احزاب/39)
« این سنت خداست در حق آنانکه تبلیغ رسالت خدا به خلق کنند و از خدا می ترسند و از هیچکس جز خدا نمی ترسند و خدا برای حساب و مراقبت کار خلق به تنهایی کفایت می کند »
شجاعت یکی از صفات پسندیده انسانی است و همه انبیاء و اولیاء بالاخص خاتم الانبیاء(ص) و امامان معصوم (ع) دارای این صفت هستند. شجاعت یعنی ایستادگی در برابر کلیه موانع راه اعم از ایستادگی در برابر دشمنان، زراندوزان و مفسدان اقتصادی، مدیران فاسد، ایستادگی در برابر موانع پیشروی کاری، راهاندازی و توسعه پروژههای با ریسکهای بالا و مورد نیاز کشور و …. همه این ویژگیها در صفت شجاعت یافت میشود. صفتی که دارنده آن میتواند رسالت بزرگ الهی را که همان نشر و تبلیغ اسلام حقیقی در دل انسانهاست با عمل و تلاش مجاهدانه و مجدانهاش به انجام رساند.
با عنایت به اینکه رسالت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صدور انقلاب اسلامی به تمام دنیاست. نماینده مردم در این نظام نیز یعنی مبلّغ دین خدا که در این راه نباید ذرهای ترس و واهمه از غیر خدا داشته باشد. چرا که آنکه خدا دارد همه چیز دارد و آنکه خدا ندارد هیچ ندارد.
باید توجه داشت قرآن کریم در سوره نساء آیه ۵۸ می فرماید : « إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا…» همانا خدا به شما امر می کند که امانت را البته به صاحبانش باز دهید…
۷-رسیدگی به حال محرومین و مستضعفین:
« وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا»(انسان/۸)
از روی محبت به مسکین ، یتیم و اسیر طعام میدهند
خداوند متعال در آیه شریفۀ فوق یکی از ویژگیهای امیرالمؤمنین، جانشین، وصی و برادر حضرت رسول را بیان کرده و
کمک به محرومین را جزو شعائر دین مبین اسلام معرفی میکند. خطاب این آیه شریفه همه مسلمانان بویژه مسئولین و حاکمان میباشند. مسئولین جامعه اسلامی برای پیاده کردن دستورات اسلام باید به چنین شیوه تربیتی پایبند باشند. افراد اصلح و پیرو مولای متقیان حضرت علی (ع) باید نگاه ویژه به محرومین و برطرف کردن نیازمندیهای آنها داشته باشند، محرومیت زدایی در دین اسلام توسط تمام ائمه و صلحا توصیه شده است. حضرت امام خمینی(ره) در طول عمر شریفشان همواره به توجه به پابرهنگان و ضعفا و مستضعفین جامعه تأکید داشتند و خلف صالح ایشان حضرت امام خامنهای(حفظهالله) نیز بارها در بیاناتشان مسئولین را از بیتوجهی به این مقوله و زراندوزی و ثروتاندوزی برحذر داشته اند.
آیا منتخب ما هم یاور مظلوم و محروم است؟ این همه هزینه هایی که توسط برخی کاندیداها انجام می شود چه کسی، از کجا و با چه هدفی آنها را تامین میکند ؟ آیا این هزینه ها، آن کاندید را وامدار مراکز قدرت نخواهد کرد؟
تصدی مسئولیت قانونگذاری یا انتخاب رهبر از بزرگترین امانات الهی در نظام مقدس اسلامی است. اگر افراد امین و مؤمن با معیارهای قرآنی برای کسب این سمت انتخاب شوند، در آن صورت انتخاب، یک انتخاب ارزشی و پسندیده از ناحیه خدا خواهد بود. این انتخاب می تواند دین خدا را در مقابل کفر و نفاق یاری دهد و موجب رضایت خدا و رسولش از بنده گردد و طبعاً انتخاب نادرست و ناآگاهانه و یا عدم شرکت در انتخابات موجب تضعیف دین و دینمداران و تضعیف نظام اسلامی خواهد شد.لذا انتخاب بر پایه قرآن یک انتخاب تکلیف مدارانه است و شرکت در انتخابات و رأی آگاهانه تکلیفی شرعی است.
منبع: سایت بصیرت با اندکی تغییروتصرف