ازجمله عقاید وشبهات مطرح شده توسط وهابیت، رفتن به زیارت قبور، بخصوص قبورمطهّر ائمه طاهرین (علیهم السلام) است.آنهامعتقدند که رفتن به زیارت قبور انبیاء و صالحین جایز نیست و بدعت است!
«ابن تیمیه» در کتاب «منهاج السنة النبویة» بیان می کند:
«قَالَ غَیرُ وَاحِدٍ مِنَ الْعُلَمَاءِ: إِنَّ السَّفَرَ لِزِیارَةِ الْمَشَاهَدِ سَفَرُ مَعْصِیةٍ»
بسیاری از علما میگویند که اگر کسی برای زیارت مشاهد برود، سفرش سفر معصیت است.
سپس در ادامه میگوید:
«وَهَذَا أَمْرٌ قَدْ وَقَعَ فِیهِ الْغُلَاةُ فِی الْمَشَایخِ وَالْأَئِمَّةِ الْمُنْتَسِبِینَ إِلَی السُّنَّةِ وَإِلَی الشِّیعَةِ»«حَتَّی إِنَّ الْوَاحِدَ مِنْ هَؤُلَاءِ فِی بَیتِهِ یصَلِّی لِلَّهِ الصَّلَاةَ الْمَفْرُوضَةَ بِقَلْبٍ غَافِلٍ لَاهٍ، وَیقْرَأُ الْقُرْآنَ بِلَا تَدَبُّرٍ وَلَا خُشُوعٍ»«وَإِذَا زَارَ قَبْرَ مَنْ یغْلُو فِیهِ بَکی وَخَشَعَ، وَاسْتَکانَ وَتَضَرَّعَ، وَانْتَحَبَ وَدَمَعَ، کمَا یقَعُ إِذَا سَمِعَ الْمُکاءَ وَالتَّصْدِیةَ الَّذِی کانَ لِلْمُشْرِکینَ عِنْدَ الْبَیتِ»«وَکثِیرٌ مِنْ هَؤُلَاءِ لَا یحُجُّ لِأَجْلِ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ وَرَسُولُهُ مِنْ حَجِّ الْبَیتِ الْعَتِیقِ، بَلْ لِقَصْدِ زِیارَةِ النَّبِی - صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ - کمَا یزُورُ شُیوخَهُ وَأَئِمَّتَهُ، وَنَحْوَ ذَلِک»«وَالْأَحَادِیثُ الْمَأْثُورَةُ عَنِ النَّبِی - صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ - فِی زِیارَةِ قَبْرِهِ، کلُّهَا ضَعِیفَةٌ بَلْ مَوْضُوعَةٌ»«فَلَمْ یخْرِجْ أَهْلُ الصَّحِیحَینِ وَالسُّنَنِ الْمَشْهُورَةِ شَیئًا مِنْهَا»
غلات شیعه و سنی نسبت به امامانشان غلو میکنند.
این افراد زمانی که در منزل نماز میخوانند، نماز بیحال و بیروح و بیرمق میخوانند؛ قرآن را بدون تدبر و خشوع می خوانند.
اما زمانی که کنار قبری قرار میگیرند گریه میکنند، خشوع میکنند، تضرع میکنند، ناله میکنند شبیه کاری که مشرکین در کنار خانه خدا انجام میدادند.
بسیاری از این افراد که به امر خدا و رسول خدا به مکه میروند، به خاطر زیارت خانه خدا نمیروند؛ بلکه به قصد زیارت قبر پیغمبر اکرم میروند همانند کاری که بزرگان و ائمه آنان انجام میدهند.
احادیثی که از پیغمبر اکرم در مورد زیارت قبرش رسیده است، تماماً ضعیف و بلکه جعلی است.
صحیحین و سنن مشهوره هیچکدام از این روایتها را ندارد.
منبع:منهاج السنة النبویة،تقی الدین أحمد بن عبد الحلیم ابن تیمیة الحرانی،ج 2، ص 441.
اما پاسخ شیعه واهل سنت نسبت به این شبهه چیست؟؟؟
ادامه »